loading...
پروژه های برنامه نویسی
امیرحسین محمدپور بازدید : 0 جمعه 03 آبان 1392 نظرات (0)

 

در این قسمت ما به آموزش LCD های کاراکتری خواهیم پرداخت. و توضیح می دهیم که چگونه LCD را به میکرو کنترلر متصل کنیم و چگونه آن را در زبان C معرفی کنیم و با استفاده از دستورات به صورت نرم افزاری با آن ارتباط برقرار کنیم.

ابتدا پایه های LCD :

 

پایه های LCD

 پایه

نام 

 عملکرد

 1

VSS 

 زمین

 2

 VCC

5V+

 3

 VEE

 کنترل درخشندگی (می توانید با یک مقاومت 1 کیلو آن را زمین کنید)

 4

 RS

اگر این پایه 0 باشد اطلاعات روی DB0-DB7 به عنوان فرمان و اگر 1 باشد به عنوان کاراکتر پذیرفته می شود

 5

 R/W

 اگر این پایه 0 باشد LCD برای نوشتن آماده می شود و اگر 1 باشد برای خواندن آماده می شود

 6

 E

 فعال سازی LCD که با یک لبه پایین رونده می باشد

 7

 DB0

 خطوط دیتا

 8

 DB1

 

 9

 DB2

 

 10

 DB3

 

 11

 DB4

 

 12

 DB5

 

 13

 DB6

 

 14

 DB7

 

 15

 A

 5V+  از پایه 15 و 16 برای روشن کردن LED پس زمینه استفاده می شود

 16

 K

 زمین

 

از بخش سفارش طراحیهمکنون درخواست خود را ثبت کنید
حل و تشریح کلیه تمرینات درس میکروکنترلر AVR
طراحی و ساخت مدارات دلخواه شما با میکروکنترلر AVR

 

کد های فرمان LCD:

 کد HEX

عملکرد فرمان 

0X01

 پاک کردن صفحه نمایش

0X02

 بازگشت مکان نما به سطر و ستون 0و0  HOME

0X04

انتقال مکان نما به چپ 

0X05

 جابجایی صفحه نمایش به راست

0X06

 انتقال مکان نما به راست

0X07

جابجایی صفحه نمایش به چپ

0X08

 صفحه نمایش و مکان نما خاموش

0X0A

 صفحه نمایش خاموش و مکان نما روشن

0X0C

 صفحه نمایش روشن و مکان نما خاموش

0X0E

 صفحه نمایش روشن و مکان نما روشن

0X0F

صفحه نمایش روشن و مکان نما در حالت چشمک زن 

0X10

جابجایی مکان نما به چپ

0X14

 جابجایی مکان نما به راست

0X18

 حرکت کل صفحه نمایش به چپ

   

0X38

سازمان دهی 8 بیتی و ماتریس 5×7

   

0X28

 سازمان دهی 4 بیتی و ماتریس 5×7

0X10

 حرکت کل صفحه نمایش به راست

0XC0

مکان نما به آغاز خط دوم انتقال می یابد

 

//www.picpars.com

#include <mega8.h> // معرفي ميکرو

#include <stdio.h> //فراخواني دستورات استاندارد ورودي خروجي

#include <delay.h> // فراخواني تابع تاخيري

#include <lcd.h> // فراخواني دستورات ال سي دي

#define xtal 8000000

#asm // شروع دستورات اسمبلي

.equ __lcd_port=0x18; PORTB //معرفي پورت ال سي دي

#endasm // پايان دستورات اسمبلي

unsigned char i;

/*********www.picpars.com**********/

void main(void){ // تابع اصلي

char buffer[10]; // در اين متغيير اطلاعات به صورت رشته قرار ميگيرند

lcd_init(16); // ال سي دي با 16 ستون

 

while(1){

i++; //

lcd_clear(); // پاک کردن ال سي دي

sprintf(buffer,"PICPARS.COM %d",i); //آماده کردن اطلاعات به صورت رشته

lcd_puts (buffer); // ارسال اطلاعات به ال سي دي

delay_ms(200); // تاخير 200 ميلي ثانيه

}

}

 

 این برنامه یک نمونه ساده از برنامه هایی است که با ال سی دی کاراکتری ارتباط دارد. در این برنامه یک متغییر با اسم i تعریف شده که این متغیر در حلقه while قرار دارد و با یک تاخیر 200 میلی ثانیه یک واحد به این متغییر اضافه می شود و روی LCD نمایش داده می شود. توضیح دستوارت را در اینجا می دهیم و تا آخر هر جا از LCD استفاده کردیم اصول کلی آن به صورت زیر می باشد.

 از دستور asm#برای نوشتن دستورات به زبان اسمبلی استفاده می شود که در اینجا ما از یک دستور اسمبلی برای معرفی کردن پورت B برای LCD به صورت بالا استفاده می کنیم که اگر شما از codewizard استفاده کنید این قسمت برای شما ایجاد خواهد شد وendasm# هم برای خاتمه دادن به دستورات اسمبلی می نویسیم.

lcd_init(16); از این دستور برای تعیین کردن تعداد ستون های LCD استفاده می شود. که در اینجا LCD را برای 16 ستون سازماندهی می کند.

char buffer:این متغییر که به صورت یک آرایه 10 تایی تعریف شده و حتما نوع آن باید از char باشد، برای ذخیره سازی موقت اطلاعات به صورت رشته می باشد به این صورت که ما اگر بخواهیم نوشته ای را همراه با یک متغییر روی LCD نمایش بدهیم چون محتوای متغییر ما (در اینجا عدد می باشد) عدد است باید این عدد را به صورت رشته درآوریم و همراه با آن text مان برای LCD بفرستیم که این تبدیل عدد به رشته را دستور sprintf انجام می دهد و بعد این رشته را در متغیر buffer قرار می دهد.

sprintf:فرم نوشتن این دستور به این صورت می باشد که ابتدا یک متغیر برای ذخیره سازی و بعد رشته (همان نوشته یا پیغام) و بعد هم متغیر i که حاوی یک عدد است. "PICPARS.COM %d" در اینجا d% یعنی اینکه متغیر i در مبنای دسیمال نمایش داده شود که در جدول زیر تمام این علایم را توضیح داده ایم. پس این دستور این رشته را در متغیر buffer به این صورت PICPARS.COM 1 ذخیره می کند.

lcd_puts(buffer): این دستور محتوای متغییر buffer را برای LCD ارسال می نماید.

lcd_clear(); این دستور کل صفحه نمایش را پاک می کنید و نویسه را در مختصات 0و0 قرار می دهد.

 فرمت کاراکتر های ارسالی:

کاراکتر 

نوع اطلاعات ارسالی j

 c%

 یک تک کاراکتر

 d%

 عدد صحیح علامت دار در مبنای 10

 i%

 عدد صحیح علامت دار در مبنای 10

 e%

 نمایش عدد ممیز شناور به صورت علمی

 E%

 نمایش عدد ممیز شناور به صورت علمی

 f%

 عدد اعشاری

 s%

 عبارت رشته ای واقع در حافظه SRAM

 u%

 عدد صحیح بدون علامت در مبنای 10

X%

به فرم هگزا دسیمال با حروف بزرگ

 x%

  به فرم هگزا دسیمال با حروف کوچک

 P%

 عبارت رشته ای واقع در حافظه FLASH

 %%

 نمایش علامت ٪

 

 دستورات استفاده شده در LCD:

_lcd_ready()

این دستور منتظر می ماند تا LCD آماده دریافت اطلاعات شود. این دستور باید حتما قبل از دستور زیر اجرا شود.

_lcd_write_data()

به کمک این دستور می توان در رجیستر دستور العمل LCD فرمان هایی نوشت که در جدول کد های فرمان LCD این فرمان ها توضیح داده شده اند.

مثال:

//www.picpars.com
#include <mega8.h>
#include <stdio.h>
#include <delay.h>
#include <lcd.h>
#define xtal 8000000
#asm .equ __lcd_port=0x18; PORTB
#endasm
unsigned char i=20; /*********www.picpars.com**********/
void main(void){
char buffer[10];
lcd_init(16);
sprintf(buffer,"PICPARS.COM %d",i);
lcd_puts (buffer);
while(1){ delay_ms(200);
_lcd_ready(); //
آماده دريافت دستور
_lcd_write_data(0x1c); //
کل صفحه نمايش به چپ انتقال داده شود
}
 }

در این مثال ابتدا عبارت PICPARS.COM 20 روی LCD نمایش داده می شود و سپس کل صفحه نمایش با تاخیر 200 میلی ثانیه به سمت چپ منتقل می شود.(مانند تابلو روان)

 اصول کار LCD های ماتریسی به صورت می باشد و طرز استفاده از دستورات به همین صورت می باشد. امیدوارم که این توضیحات کافی باشد. در صورتی که سوالی در مورد این قسمت دارید می توانید در همین صفحه در قسمت نظرات آن را مطرح نماید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
من امیرحسینم عاشق پروژه های avr و برنامه نویسی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام تیم را بیش از همه دوست دارید؟
    کدام تیم را بیش از همه دوست دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 16
  • بازدید کلی : 80
  • کدهای اختصاصی